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2022 6 Jun

„12 favourite vinyls“ / „Divertimento“

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 2 Comments

    1. Don Cherry & Ed Blackwell: El Corazon (ECM)
    2. Brian Eno: On Land (45 rpm-edition)
    3. Keith Jarrett: Book Of Ways (ECM)
    4. Sonny Rollins: Way Out West
    5. Neil Young: Hitchhiker (Reprise)
    6. Gary Peacock: Voice from The Past (ECM)
    7. Muddy Waters: Folk Singer
    8. Archie Shepp & Mal Waldron: Let Alone Revisited (Enja)
    9. Kenny Burrell: Midnight Blue
    10. Joan Armatrading: s/t (Intervention Records)
    11. The Beatles: Rubber Soul (The Mono Box Set)
    12. John Coltrane: My Favourite Things (60th Anniversary Ed.)

 

„It sounds like the album is supposed to sound, or — perhaps more accurately – how I remember it sounding growing up as a kid. Sure, I was listening to the Capitol Records version at the time, but it was a MONO version and that is the sound I grew accustomed to. I never quite got into the Stereo versions of Rubber Soul, try as I did over the years. I especially prefer the Mono mix of “Drive My Car” as it puts the cowbell into proper perspective (its way too in your face on the Stereo mix – whenever I hear the Stereo mix, I expect Christopher Walken to come walking through the door demanding yet “a little more cowbell!” Yes, Rubber Soul sounds really so so good. Big rich sounding acoustic guitars with just enough jangle when the songs need to rock out. Dead quiet vinyl, again, and the sides are perfectly centered.“

(Mark Smotroff)

 

 

Die einfachste Liste, es handelt sich schlicht um meine am häufigsten gehörten Platten der letzten Jahre. Bis auf 11 und 12, die ich erst zuletzt entdeckte oder neu entdeckte. 11 und 12 stehen auch für die neue, alte Lust am Mono. Einige der Alben sind recht kostspielig gewesen, andere hatten einen Normalpreis. Es muss also nicht immer alles remastert oder aufwändig bearbeitet werden, um audiophil zu sein. Und diese Platten sind durchweg audiophil. Die Neil Young-Schallplatte ist an allem, was Transparenz, Dynamik, Intensität, Intimität, Unmittelbarkeit ausmacht, nicht zu übertreffen: a night with David Briggs at the controls. Immer noch unter 30 Euros erhältlich.

(m.e.)

 

 

Here’s an old text from 2019: I once was asked about my favourite Blue Note albums, and I was surely not asked as an insider. I was just way too young to be totally immersed with the label‘s salad days that were heavily connected with the stylings of what they then called hard bop. But over the years, I stumbled on some famous ones, and lesser known gems. The wonderful German writer Ernst Augustin has lived out his knack for Lee Morgans The Sidewinder in his nearly forgotten masterpiece „Der amerikanische Traum“. I can definitely say, I nearly obsessively listened to two very old jazz albums. One was Sonny Rollins‘ Way Out West (no Blue Note record), the other ones Kenny Burrell‘s Midnight Blue. It puts a smile on my face remembering I once sent Robert Wyatt Julio Cortazar’s Rayuela, a book that is a terrific work of lost hopes, friendship, everlasting love, soul food called jazz, sex and escapes, sex and exile, smoking, sipping tea from Argentina, and, well, dying. Let‘s return to the music. As I said, I am not a Blue Note afficionado. For example, I never understood what made me love Sonny Clark‘s „Cool Struttin‘“, at least for a while, I would never call it „my music“. Life is strange. Life is, at certain points and passages, a long drink of the blues. Saying this, another gem of the Blue Note catalgues springs to mind: „Let Freedom Ring“

(m.e.) 

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2 Comments

  1. Olaf Westfeld:

    El Corazón ist wirklich unglaublich, diese Klangfarben von seinem Schlagzeug, dabei soulful und funky. Geoff Dyer ist Fan, las ich. Toll klingen in meinen Ohren auch (aus der Hüfte geschossen): Roots von Ian Carr, Another Green World (45rpm), Inner Spirit (Bill Evans), Trio Tapestry (Joe Lovano), No Other (Gene Clark), Bright Size Life (Metheny) oder Cat von Hiroshi Suzuki,…

  2. Michael Engelbrecht:

    Ich bin hier voll beim Vinyl geblieben, Olaf, und habe erst hinterher gemerkt, dass es im Grunde – bis auf 10 und 11 – die meistgespielten Schallplatten sind. Der letzten Jahre.

    FOLKSINGER wird gerne in HighEndLäden zu Demozwecken aufgelegt. Aber mich begeistert hier, neben dem überragenden Sound, das komplette Aufgehen der Musiker in jedem einzelnen Ton. Bin ja nicht so der Blueshörer, aber zu dieser Bluessxheibe kehre ich so oft und gerne zurück wie zu der einzigen Blues-Jazz-Platte, die John Lee Hooker für Impulse machte. Ist eine SACD.

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