Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

The new songs comprised guitar tracks that were converted into MIDI piano tracks, over which Wagner laid Broder’s grand piano, Olson’s assorted sounds, horns by CJ Camerieri, turntable work from Twit One, some free-jazz drumming from Eric Slick and, finally, double bass from James McNew. “I always thought this kind of record needed this upright bass element,” says Wagner. “Very much like some classic jazz piano-trio record and James was always on my mind with that.”

(From Uncut, 2021)

 


Eine Freude, wenn in die Jahre gekommenen Wegbegleitern immer noch Bereicherungen gelingen
, und sie sich nicht darin erschöpfen, mit jeweils neuen Alben allein das Feld unserer Erinnerungen hübsch aufzubrezeln. Ach, weisst du noch – das ist nicht die Haltung Entdeckungsreisender in Sachen Musik.

Und so hat Kurt Wagner, als Lambchop-Mastermind und ruheloser Erforscher von Songhorizonten, auch in den letzten zehn Jahren weiterhin erstaunliche Arbeiten abgeliefert, und mit „Showtunes“ nun ein sicher nicht unmittelbar griffiges, aber rundum geglücktes Meisterwerk, experimentell und tiefgründig zugleich. Es bewegt sich in solch einsamen Höhen wie Mark Hollis‘ Soloalbum, oder Prefab Sprout‘s I Trawl The Megahertz. Eine gute halbe Stunde lang, mit keinem einzigen verschwendeten Moment, garantiere ich (natürlich ohne Gewähr und Reiserücktrittsversicherung) aufregende Erlebnisse mit jedem neuen Hören. Es gibt das Album auch, in einer Sonderedition, auf weissem  Vinyl, in einer Gatefold-Ausgabe mit 45 rpm (!). „Showtunes“ ist eines unserer Alben des Monats Juni (s. Kolumne rechts), und es ist ganz sicher eines meiner Top 5 Alben des Jahres 2021. Ich bin restlos begeistert.

Ich habe Brian dazu eine Mail geschickt, u.a. auch den substanziellen, grossen Artikel über Kurt aus der Juli-Online-Ausgabe von Uncut („The Conceptualist“). Es würde mich sehr erstaunen, wenn Eno nicht Feuer und Flamme wäre, was Kurt Wagners neue Arbeit beitrifft, entstanden in fast mönchischer Zurückgezogenheit, zuhause in Nashville, Tennessee. In den Klanghorizonten am 19. Juni werden zwei Songs aus „Showtunes“ auftauchen, in bester Gesellschaft von Marianne Faithfull, Robert Ashley, Stephan Micus, und, ähem, Brian Eno. Ein „phoner“-Interview wird angefragt, mit Kurt Wagner. Es wäre so ungefähr unser fünftes Interview. 

playlist of nighthawk‘s late night radio in June:

Brian Eno: instrumental track
talking 1 – Michael (on this hour, on Showtunes and She Walks In Beauty)

Marianne Faithfull: from She Walks In Beauty
Lambchop: from Showtunes
KURT WAGNER SPEAKING (possibly)
Stephan Micus: short instrumental track from Winter‘s End (ECM)

short story by  Martina Weber on Robert Ashley‘s Private Parts
Robert Ashley: The Park, from Private Parts (1977 – Lovely Music)
short story by Michael on Robert Ashley’s Private Parts

Stephan Micus: short instrumental track from Winter‘s End
KURT WAGNER SPEAKING (possibly)
Lambchop: from Showtunes
Marianne Faithfull: from She Walks In  Beauty

talking 2 – (Michael on everything)
Brian Eno:  instrumental track 

 

This entry was posted on Sonntag, 23. Mai 2021 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. You can leave a response here. Pinging is currently not allowed.

6 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    Diese Stunde der Radionacht Klanghorizonte wird sieben Tage lang in der Audiothek des Deutschlandfunks nachzuhören sein. LIVE AUF Sendung ist sie in der Nacht von Freitag auf Samstag, am 19. Juni, zwischen 3.05 und 4.00 Uhr.

    Andere Interviewgäste der Nacht: die Diaz-Brüder aus Texas, Arizona, bekannt als das Duo „Trees Speak“, und, „Überraschungsgast“, eine französische Komponistin und Klangkünstlerin.

  2. ECM HQ:

    Stephan Micus is a one-man universe of sound. He collects and studies instruments from around the world and creates his own musical journeys with them. This is his 24th solo album for ECM created in his studio with many recordings and overdubs. The twelve tracks on Winter’s End feature two new instruments, the chikulo from Mozambique and a Central African-style tongue drum. In addition there’s kalimba (thumb piano), sinding (Gambian harp), Egyptian nay flute, Japanese nohkan flute, Balinese suling flute, bowed sattar from Xinjiang, Tibetan cymbals, Peruvian charango and a 12-string guitar. Most of these have never sounded together before.

  3. Olaf Westfeld:

    Positiv seltsames Album, der Vergleich mit dem Mark Hollis Album trifft zu und doch klingt es auch ganz anders. „It’s so hot, the air has second thoughts“, der Kleber hält nicht mehr, die Tapeten wellen sich langsam von den Wänden der Songs ab, darunter verbergen sich verschiedene Schichten, die zusammen eine ganz andere Klangwelt ergeben.

  4. Michael Engelbrecht:

    Olaf wrote:

    Positively strange album, the comparison with the Mark Hollis album is apt and yet it also sounds quite different. „It’s so hot, the air has second thoughts“, the glue doesn’t hold anymore, the wallpaper slowly waves off the walls of the songs, underneath there are different layers that together create a completely different soundscape.

    Yep. I do not make a comparison such as the Mark Hollis one often, and you are right. I start to listen to SHOWTUNES, I‘m lost in the most beautiful way. And, without a shadow of a doubt, Robert Wyatt will love this one, too!!

    Gimme one week with Kurt in Nashville, and I would write a book on this album 😉

  5. David M:

    Michael, it‘s really a wonderful album. And being on the edge of the business of good old songwriting, it is business as usual that the reviews are quite mixed. For sure, it is no cold experimentalism, every composition is sensual and full of surprises. True masterpiece!

  6. Michael Engelbrecht:

    @ David. Such a great idea, to give it a vinyl edition, too, with 45 rpm. The high end choice:) Makes sense. Alone from the point of view of sound, it‘s fantastic. And it has as shortness, just over 32 minutes or so that allows such an edition. Thoughtful. After a while you listen equally to the sound and the song elements of the tracks. The track sequence is immaculate, from start to end.

    Colin Bond has written a fanastic review in Godisinthetv. What he leaves out, I will add in my radio night😉🥁

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