Manafonistas

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2022 9 Jun

Erforschung eines Sommerlochs

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 3 Comments

 

 

Am 4. August sind „meine“ nächsten JazzFacts im Deutschlandfunk, um 21.05 Uhr. Es ist bislang noch nie vorgekommen, dass knapp zwei Monate vor der Produktion noch kein Beitrag feststeht, und nur eine Cd. Tabula rasa, fast. Wer also spannende Entdeckungen macht, über Jazzzeitschriften (die gibt es noch!), Vorankündigungen bei bandcamp oder ähnlichen Plattformen, die den Veröffentlichungsraum zwischen Ende Juni und Mitte August umfassen, kann gerne in den Kommentaren darauf hinweisen. Oder mir eine Mail senden.

Ich weise aber darauf hin, dass jetzt gerade auf den Markt kommende Produktionen eher wenig Chancen haben, weil sie entweder vorher von Kollegen vorgestellt werden, oder schlichtweg nicht mehr aktuell genug sind für ein Magazin über „Neues von der improvisierten Musik“. So erscheint das neue Werk des Lisbeth Quartetts, „Release“ morgen, am 17. Juni, wohl um einiges zu früh für meine Abendsendung.

Ich versuche stets, einem solchen Magazin eine thematische Bindung zu geben – zuletzt ging es um das weite Feld von Improvisation und spiritueller Praxis (was auch aus der Sicht eines Agnostikers sehr spannend war) – oder zumindest zwei, drei roten Fäden für die Form zu gewinnen. Diesmal scheint es auf einen „bunten Flickenteppich“ aus allen mögliche Winkeln jazznaher und jazzferner Sounds zu gehen. Dann wäre ein stetes Wechseln von Horizont zu Horizont das Programm.

 

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3 Comments

  1. Michael Engelbrecht:

    What about my Norwegian aquaintancies and other guys from the power spot league of sound searching?

    Translated with deepl:

    „On 4 August, „my“ next JazzFacts will be on Deutschlandfunk, at 9.05 pm. It has never happened before that neither a CD nor a contribution are fixed just two months before production. Tabula rasa, so to speak. So if you make any exciting discoveries, via jazz magazines (they still exist!), advance announcements on bandcamp or similar platforms that cover the release period between late June and mid-August, please feel free to point them out in the comments. Or write me an email“

  2. Anonymous:

    John Zorn: Suite For Piano [#8389]
    Inspired in part by the Goldberg Variations and Schoenberg’s solo piano music, Suite For Piano is Zorn’s very personal take on some of the oldest traditional classical forms. It is performed here by one of the most dedicated, virtuosic, and passionate interpreters in the Zorn universe, Brian Marsella, whose educational experience (too “jazz” for the classical world and too “classical” for the jazz world) makes him the perfect interpreter of Zorn’s cross-pollinating musical poetics. Accompanied by the telepathic rhythm section of Jorge Roeder and Ches Smith (Heaven and Earth Magick) this is a beautiful and soulful program of music for the classic instrumentation of piano, bass, and drums.
    (July 2022)
    Grüße
    Christoph aus Frankfurt/M.

  3. Anonymous:

    https://colinstetsonelliottsharpbillymartinpaytonmacdonald.bandcamp.com/album/void-patrol
    Void Patrol by Colin Stetson, Elliott Sharp, Billy Martin, Payton MacDonald
    Void Patrol is the debut recording of musical adventurers Colin Stetson (saxophones), Elliott Sharp (strings and electronics), Billy Martin (drums & percussion), and Payton MacDonald (keyboard percussion). In the far reaches of space an intrepid crew of sonic innovators patrols the void. This new quartet that fuses elements of jazz, drone, and metal.
    Drawing on decades of experience with exploratory music, the members of the quartet have collaborated with Arcade Fire, Medeski, Martin, & Wood, Tom Waits, Alarm Will Sound, Jack DeJohnette, Oliver Lake, Iggy Pop, and many more.
    The five tracks might be described as “jazz dronecore funk metal,” sonic explorations into the deepest regions of space and time. Payton MacDonald brought the four of them together, with just enough structure to shape their creative forces, until their sonic waves burst out of the computer and into the cosmos. Their recording includes five tracks that by turns groove, wail, sing, and mosh with creative abandon. This is the music of our time: far-reaching, exploratory, effortlessly transcending genres, yet grounded in groove and drone.
    credits
    releases June 17, 2022
    Grüße
    Christoph aus Frankfurt


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