Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2014 6 Apr

Before and After Biriani and Bhel

von: Michael Engelbrecht Abgelegt unter: Blog | TB | Tags: , 5 Kommentare

Ein Tag nach der Rückkehr. In der Dusche Timber Timbre gehört, hypermelodische Songs von einem, der irgendwo zwischen den Tindersticks und Leonard Cohen zur ganzen eigenen Langsamkeit findet, melodisches Füllhorn inclusive. „Hot Dreams“. Später das Interview-, Ton- und Bildmaterial gesichtet. „Dishoom“ zum Beispiel, nahe Leicester Square.

 
 
 

 
 
 

A swish Bombay brasserie in the style of the old post-colonial ‚Irani cafés‘ of Bombay, Dishoom is filled with retro design features: whirring ceiling fans, low-level lighting and walls adorned with vintage Indian magazine advertising.

Manche Situationen waren dazu angetan, die klassische Klartraumübung zu machen: „Träum ich, oder wach ich“? Ein solcher Realitätscheck war zwingend erforderlich, als Brian Eno und Karl Hyde im Studio improvisierten, und sich einmal, dank Brians beeindruckend programmierter Drums und Karls Hydes Gitarrenspiel, ein Trance-Groove entwickelte. – Das klang, erzählte ich dem Duo, wie ein Stück, das Embryo nur zu gerne 1973 gespielt hätten! 

The look of Dishoom is certainly distinctive, but the effect can be so slick when compared to the real thing that the venue can feel rather soulless and corporate. This doesn’t stop the design-conscious and Indophile thronging here through the day, from breakfast (for sausage nan rolls with chilli jam) to dinner (for the stir-fries and tandoori grills).

 
 
 

 
 
 

The main attraction though is the menu, loosely styled on Irani café food with birianis, bhel (crunchy puffed rice with tangy tamarind chutney) and even pau bhaji (toasted white bread rolls with a spicy vegetable stew as a filling). Our black dal was exemplary, and the lamb biriani suitably moist. One of the best Indian restaurants I’ve ever been in!

Janek Schaefers grosse Nachtmusik, die CD „Lay-By Lullaby“ (am 12. April in den Klanghorizonten) brachte ich Brian mit. Janek sei einst einer seiner Schüler gewesen, erzählte er zum Nachmittagstee, und Janek habe einmal die Idee gehabt, ein Paket zu versenden: er habe ein Mikrofon und einen Rekorder darin verstaut, für genug Batterieladung gesorgt, und beides im Päckchen fixiert. Sodann seien alle Geräusche aufgezeichnet worden, die auf dieser Paketreise, sozusagen von einem „blinden, aber nicht tauben Passagier“ zu hören waren: Fabrikhallensounds, Dialoge zwischen Postboten und Kunden, Stadt, Land, Fluss, Lagerhallenstille, etc. Janek machte daraus eine Sound-Installation.

I particuarly like the endlessly refilled house chai (Indian-style tea), but the other drinks are interesting too – excellent lassi concoctions, even a soft  drink called Limca in glass bottles imported from Mumbai.

 
 
 

 
 
 

Karl Hyde erzählte mir, wie er bei den Aufnahmen zu „Someday World“ wieder Lust am Gitarrenspiel gefunden habe. Weil nämlich die Gitarren in Brians Studio alle auf sehr ungewöhnliche und witzige Weise gestimmt gewesen seien. Da sei man gar nicht auf die eigenen alten „patterns“ hereingefallen. Und gegen Schluss der Aufnahmen sei es einer Entdeckung, einem Abenteuer, gleichgekommen, dann wieder mal mit vertrauten „tunings“ zu spielen. Auf alten Gitarren.

Dieser Beitrag wurde geschrieben am Sonntag, 6. April 2014 und wurde abgelegt unter "Blog". Du kannst die Kommentare verfolgen mit RSS 2.0. Kommentare und Pings sind zur Zeit geschlossen.

5 Kommentare

  1. Michael Engelbrecht:

    Dishoom:

    12 Upper St Martin’s Lane
    London
    WC2H 9FB

  2. Michael Engelbrecht:

    Heather writes:

    Hot Dreams arrived almost exactly three years after the release of Timber Timbre’s breakthrough Creep on Creepin‘ On, a set whose high-drama darkness predicted the Lynchian feel that seeped into a lot of indie music released after it (including David Lynch’s own albums).

    Grander and more ambitious, the band’s fifth album may also be even more surreal than its predecessor. It’s certainly one of the most singular-sounding albums issued in 2014. Where the band mined rockabilly and doo wop to otherworldly, lonesome effect on Creep on Creepin‘ On, here they explore the underbelly of psychedelic rock, lounge, soul, and country in ways that are just as unsettling but more urbane-sounding. „Curtains?!“ tops its gritty rhythm section with trippy synths and hovers somewhere between ominous and hallucinatory; „Grand Canyon“ and „Run from Me“ build spaghetti Western balladry to operatic heights; and the instrumental „Resurrection Drive Part II“ allows the album’s sparkling, uneasy arrangements and instrumentation a turn in the spotlight.

    Hot Dreams‘ sounds are so striking that it’s easy to forget that Timber Timbre have an equally vivid way with words. The album’s opening panorama of destruction and decay, „Beat the Drum Slowly,“ is majestic enough with its portentous drums, flutes, and vibraphone, but Taylor Kirk’s imagery of „celluloid ashes“ and „yards marked by emerald coffins“ elevates it into something epic. Seductive corruption and menace wend their way through all of Hot Dreams, from the brilliantly cynical „Bring Me Simple Men,“ which combines spy movie theme intrigue with dazzling wordplay („Every big shot is a hunter/Every hunter’s got his prey/You can tell me I’m a good sport/But that doesn’t make me game“), to „This Low Commotion“’s curdled love, which throws the strange purity of Creep on Creepin‘ On’s backwoods devotion into even sharper relief.

    It all all culminates on Hot Dreams‘ title track, where Kirk croons „I want to follow up on all my threats and promises to you, baby“ over syrupy, longing soul, capturing the light and shadow of a relationship the way that few others besides Bill Callahan can.

    Throughout the album, Kirk is as versatile and committed as an actor, which goes a long way toward ensuring that the styles and poses Timber Timbre adopt feel genuine from moment to moment. While Hot Dreams is slightly less immediate than Creep on Creepin‘ On, its potent cocktail of menace, glamour, and vulnerability is nothing less than transporting.

  3. Bob:

    Ich moechte gern dieses Reaturant besichtigen, es klingt wunderbar (wenn Ich das sagen darf!)

  4. Michael Engelbrecht:

    Erstes Foto: Dishoom
    Zweites Foto: Menu Card of Dishoom
    Drittes Foto: Eno’s table in the studio, with the Moroccan hat, the sleeve of Janek Schaefer‘ CD (out now on 12k), and other little books and things

  5. Michael Engelbrecht:

    Timber Timbre ist noch viel besser als ich anfangs dachte. Gibt es jemanden, der im Netz die lyrics des Albums finden kann? Von wegen bloss „hypermelodisch“, da sind Risse und Verwerfungen drin, und dirty sounds….!!!


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