Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

 

 
 
 

SPECIAL FEATURES

 

  • New 2K digital restoration, with uncompressed monaural sound­­track on the Blu-ray
  • The Art of Subtitling, a new short documentary by Bruce Goldstein, founder and copresident of Rialto Pictures, about the history of subtitles
  • New interview with author Pierre Simenon, the son of novelist Georges Simenon
  • Conversation from 2015 between critics Guillemette Odicino and Eric Libiot about director Julien Duvivier and the film’s production history
  • Rialto Pictures rerelease trailer
  • New English subtitle translation by Duvivier expert Lenny Borger
  • PLUS: Essays by film scholar James Quandt and Borger

 
 

Wer kennt nicht das Empfinden, dass auch einst gepriesene Werke der Filmgeschichte in ihrer Zeit hängen geblieben sind, und nur mehr historisches Interesse bedienen. Die Art, wie „Criterion“ alte Werke aufbereitet, ist, auch wenn es natürlich nicht durchweg funktionieren kann, ein Gegenmittel gegen solche „Ablagerungen“. Nicht nur die optische Bereinigung. Manche der Extras lotsen uns  gekonnt in eine vergangene Ära, in diesem Falle sind etwa die Interviews mit dem Sohn von Georges Simenon, und die Dokumentation über „Die Kunst der Untertitel“, absolut faszinierend. Gerne verweist Criterion auf ihre Darbietung des „uncompressed monaural soundtrack“, das ist natürlich zum Schmunzeln. Ich kannte Panique nicht. Aber beim zweiten Sehen, und nach dem zusätzlichen „Push der Extras“, konnte ich den Film mit neu geöffneten Augen erleben. Fast so, als wäre ich wieder 12 – ein guter alter Gong verrichtet seine Arbeit, ein Vorhang aus schwerer Seide öffnet sich, und schon bin ich in einer anderen Welt. In diesem konkreten Fall von Julien Duviviers „film noir“ fühlte ich mich auch erinnert an zwei meiner Lieblingsromane des Franzosen, Das blaue Zimmer und Mein Freund Maigret. Seine Romane werden gerade allesamt im Kampa-Verlag neu herausgebracht. (m.e.)

This entry was posted on Dienstag, 5. März 2019 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

1 Comment

  1. MHQ:

    Proud, eccentric, and antisocial, Monsieur Hire (Michel Simon) has always kept to himself. But after a woman turns up dead in the Paris suburb where he lives, he feels drawn to a pretty young newcomer to town (Viviane Romance), discovers that his neighbors are only too ready to suspect the worst of him, and is framed for the murder.

    Based on a novel by Georges Simenon, Julien Duvivier’s first film after his return to France from Hollywood finds the acclaimed poetic realist applying his consummate craft to darker, moodier ends. Propelled by its two deeply nuanced lead performances, the tensely noirish Panique exposes the dangers of the knives-out mob mentality, delivering as well a pointed allegory for the behavior of Duvivier’s countrymen during the war.


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