Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

 

„I also admit to be utterly terrified of this book. After finishing it, I returned it back to the library along with a few other horror reads (or anything that involved dead people) I had planned for the month. I don’t think I can stomach any more dark reads for the month. I need a happy book now! Reading this book also made me want to keep a diary so that if I ever disappear, people will know what’s up–hopefully.“

(Rachel Fulman, on „People Who Eat Darkness“)

 

 

Let’s be straight about the true mysteries of the universe: what is the nature of time? What are the origins of life? Is there life on other worlds? And a bit more significant for us humans: is there life after death? Another mystery we may never solve is the mystery of other people. This is the underlying subject of all fiction, crime and mystery included: Who are you, who the fuck am I?

 

This is a short excursion into some of the most wonderful, heartwarming (and, to be honest, disturbing) books I‘ve read in my life and times, and for the most part they have been crime novels, thrillers. Fjodor Dostojevski, Mark Twain and the greatest book of all time, „Don Quichote“ (surely not the bible!), set the bar high. And I‘m very grateful for the  younger me teaching me a central lesson: only stay with a book, if it‘s turns you upside down, leaves you stunned and speechless. Rollercoaster time, guys, and, well, time to think twice!

 

 

My introduction into the world of crime and thrill (when I was younger, so much younger than today): die Sherlock Holmes- Stories von Arthur Conan Doyle, herrliche kleine Taschenbücher aus dem Heyne-Verlag (das dort betriebene messerscharfe Schlussfolgern und Ableiten, als deduktives Denken bekannt, erfordert, das ist der Clou, stets auch einen gehörigen Schuss Phantastik – wenn das Denken in gewitzte Stories gepackt wird, ist die philosophische Lektion Begleitphänomen)

 

The best crime novel I‘ve read in 2018 (so far): Keigo Higashino – Unter der Mitternachtssonne (so geht Sog, das Unsichtbare, die flüchtigen Ahnungen, spielen mit, das Bedrohliche lauert im Hintergrund, und alles Dunkle zieht seine Kreise über zwei Jahrzehnte hinweg – wie Menschen sich hier verflüchtigen  und aus den Schatten auftauchen, in einem endlosen Reigen, das ist grosse Literatur)

 

The best detective mystery story I came across in recent years: Francesco Dimitri – The Book Of Hidden Things (und das ist so verdammt gut erzählt, und eben auch ein Genremix der besonderen Art. Vier Freunde, und dann läuft alles aus dem Ruder.)

 

 

 

 

Two  modern classics: Don Winslow – Tage der Toten / Lou Berney – The Long And Far Away Gone (der eine ist schon ein Klassiker, der andere unfasslicherweise noch von keinem deutschen Verlag entdeckt)

 

A classic of the days of old: I think I read it, along time ago, on a holiday on the island of Borkum, Eugene Sue und „Die Geheimnisse von Paris“, einst ein Fortsetzungsroman im alten Frankreich, und nicht minder fesselnd (zumindest für Jugendliche) wie die Kriminalromane von Wilkie Collins. 

 

The most thrilling crime story ever (and maybe the first): Edgar Allen Poe – Der Doppelmord in der Rue Morgue (habe ich mit ca. 17 Jahren gelesen, und diese Geschichte vergisst man sein Leben lang nicht).

 

Five of the best Dick Francis crime novels from the man with the horses:  Reflex / Risiko / Handikap / Zuschlag / Verrechnet (mehr oder weniger hat seine Frau an den meisten Romanen mitgewirkt, man traute sich wohl nicht, sie als Autorengespann zu vermarkten.) Stilistisch ungeheuer versiert,  verfügen Mr. und Mrs. Francis über originelle Plots. Old-fashioned in the best way.

 

The best crime novel I know about a small town falling apart (by the way, written by a master of lyrics): Stephen Dobyns: Das Fest der Schlangen (sicher auch ein literarisches Meisterwerk) //  And A wonderful crime novel full of surreal humour –  and strange as strange can be: Stephen Dobyns: If Fat Bob Dead Yet? Hervorragend übersetzt. 

 

The best crime novel that is a Western: Charles Portis – True Grit (zweimal sehr ansprechend verfilmt) // The second best crime novel that is a Western: Cormack McCarthy: All die schönen Pferde  // The third  best crime novel that is a Western: C.J. Box – The Disappeared //  The fourth best crime novel that is a Western: Joe R. Lansdale – The Thicket (Das Dickicht)

 

A great introduction to the epic world of James Lee Burke: Regengötter & Glut und Asche / Fremdes Land, & und ein Dave Robicheaux-Roman nach freier Wahl, eine Empfehlung „Sturm über New Orleans“ //  And, for a closure that might be even more haunting, here are two of the most impressive „true crime books“ I ever found myself „trapped in“: Richard Parry‘s „People Who Eat Darkness“, and Truman Capote‘s „In Cold Blood“ („Kaltblütig“) 

 

This entry was posted on Freitag, 7. September 2018 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

1 Comment

  1. Michael Engelbrecht:

    Was für ein Selbsttor des Tropen-Verlages: wie kann man nur so töricht sein, und ein Schlüsselelement des Romans im Klappentext bekanntgeben. Ganz schlecht. Deshalb mein dringender Rat: lesen sie nicht den Klappentext, er nimmt Ihnen einen betröchtlichen Teil des Lesevergnügens, indem er etwas ganz wesentliches preisgibt. Und dabei geht es nicht nur um ein äisserliches Spannungselement.

    Ich habe dieses Brett von Buch als E-Book gelesen, und diesen Bock des Verlages erst jetzt entdeckt.


Manafonistas | Impressum | Kontakt | Datenschutz