I am no frequent visitor of museums but I very clearly remember ambience and impressive details of most I visited. Actually I visited Louisiana 2 weeks ago and vividly remember the Giacometti works there (it was a shirt, quick visit).
Today I visited the Late Rembrandt at the Rijksmuseum here in Amsterdam. The place of the exhibition is about three kilometers from the place where mister van Rijn (1606-1669) lived and worked.
It was pretty crowded – every two hours a procession of a big group along the paintings and sketches. Proceeding in opposite direction, from back to front, was practical solution to this problem.
A couple of the sketches and even some paintings looked very modern (first half of the last century). Astonishing, very astonishing!
Maybe that Rembrandt had a quite deep influence on many of the early 20th century painters, maybe he was so much ahead of his time, or both! Most clearly it is manifested in his sketches.
Und dann ist da der Rembrandtsche Blick – im doppelten Sinn. Der Blick des Malers, der die Welt sehr plastisch wahrgenommen haben muss und dann der Blick, die Gestik seiner gemalten Figuren. Rembrandt war ein Meister der Schaffung von Blicken aus dem Kontext und in den Kontext hinein. Körperbewegung im Zusammenspiel mit Lichtfall erschliessen den individuellen Gemütszustand, Momente der Gewahrwordung und der Befindlichkeit. Das ist alles so stark, dass es in viele Malerei nach ihm bis hin zu heutiger Photographie hineinwirkt.
Einige haben einen besonders starken Eindruck auf mich gemacht an diesem Nachmittag
wie diese Zeichnung …
Homer Verse vortragend (1663)
oder diese …
Schlafende junge Frau (1654)
Und einige mehr, ja.
Etwa …
Elsje Christiæns am Galgen hängend (1664)
Die Tatwaffe hängt mit am Galgen (rechts, vom Betrachter aus gesehen)