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2022 2 Feb

„Die JazzFacts vom 3. Februar (DLF)“

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 17 Comments

 

 

Letter from Dieter Ilg (part one)  
Dieter Ilg: „Dedication“, Forest Kill
text eins
OTON  (1) Joona Toivanen
Joona Toivanen Trio: „Both Only“, Direction
text zwei
B1 – Kit Downes – Petter Eldh – James  Maddren: „Vermillion“ (Ingo J. Biermann)****
text drei
B2 – Hendrika Entzians Reihe „Was hörst du“ (Kit Downes)
text vier   

Bill Carrothers – Vincent Courtois: „Firebirds“*, Circle Game
text fünf
Avishai Cohen – Yonathan Avishai – Barak Mori – Ziv Ravitz: „Naked Truth“, Part II
OTON (2) Ziv Ravitz
text sechs
Wadada Leo Smith – Henry Kaiser – Alex Varty: „Pacifica Koral Reef“***, excerpt
text sieben
B3 – Fazer: Plex (Niklas Wandt)**
text acht
Letter from Dieter Ilg (part two)
Dieter Ilg:„Dedication“, Hamami (dedicated to Charlie Mariano)*****

 

the whole show:

 

Steve Tibbetts shares a memory on Henry Kaiser :

 

 

*This sublime session from pianist Bill Carrothers and cellist Vincent Courtois is the soundtrack for a quiet Sunday morning, when the electricity of the weekend is beginning to fade and the serenity of the morning sun splashes into the room. Melodies are offered up like colored balloons, which the duo then releases and sends drifting upward and away to the horizon.

(Dave Sumner, bandcamp)

 

**Formed by five musicians who originally met as jazz students in Munich, Fazer made a striking first impression with 2018’s Mara, a debut that somehow matched its Can-worthy polyrhythmic complexity and trumpeter Mattias Lindermayr’s forceful figures with a fluidity that evoked Ethiopian and Afro-Cuban jazz in equal measure. Their first for City Slang, Plex may be more restrained but still feels fresh thanks to Fazer’s savvy synthesis of normally disparate strains of jazz and to the players’ reverence for the spaces between the notes, a rather surprising quality for a group with two drummers and with plenty of firepower at their disposal.

(Jason Anderson, Uncut, March 2022)

 


***„Schnorcheln in der Salish Sea im Pazifischen Nordwesten ist ein täglicher Teil meiner eigenen Sommerroutine. Wie die Teilnahme an einer kollektiven Improvisation vermittelt es mir das Gefühl, Teil eines größeren Ganzen zu sein, und das Bewusstsein, dass uns unter jeder Oberfläche seltsame Schönheiten erwarten – zusammen mit der Präsenz von Risiken und dem Beweis für die Zerbrechlichkeit des Lebens.“

(Alex Varty)

 

****Since signing with ECM Records a few years ago veteran British keyboardist Kit Downes has been showing off different sides of his musical profile, whether haunted solo pipe organ explorations or a moody electric chamber ensemble. His third album for the label offers yet another setting, but this one isn’t actually new. In the past his group with drummer James Maddren and bassist Petter Eldh released music as Enemy, but here the group is rebranded — perhaps to widen Downes’ portfolio — while pivoting from its old fusion-oriented sound for something more hushed. Still, it remains the work of a collective, as the bassist wrote as many of the tunes as the nominal leader, including the ravishing highlight, ‚Class Fails‘. It’s a delicate recording where the tactile cymbal play of Maddren is heightened and the percussive snap of Eldh is muted, so in some ways the name change makes sense. There’s an emphasis on balladry, with each part of the triumvirate pulling out subtle melodic threads from the written themes like a magician, only for them to seemingly vanish as quickly as they appeared

(Peter Margasak, The Quietus)

 

*****just think about some of the great albums Charlie Mariano was an essential part of – some other bass players’ works come to mind, f.e. Charles Mingus, The Black Saint and The Sinner Lady, or Eberhard Weber‘s Colours, Yellow Fields)

(m.e.)

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17 Comments

  1. Olaf Westfeld:

    Her mit Both Only, Zinnoberrot (neues Wort gelernt) und der Nackten Wahrheit – alles Kandidaten, dieses Jahr oft gehört zu werden, genau wie dieses Fazer Album.

  2. Michael Engelbrecht:

    In meiner Kindheit, in der Grundschule, gab es, glaube ich, zwei Rottöne im Malkasten (Wasserfarben) – der eine hiess Karmesinrot, der andere Zinnoberrot. So seltsame Wörter, die sich irgendwie einprägten. Welches Farbenspiel ergäbe sich, wenn wir uns die pazifischen Korallenriffs vorstellen, die Leo Smith an der Trompete, begleitet von zwei Gitarristen, in Klang verwandeln. Auch ein famoses Album!

  3. Olaf Westfeld:

    Mein Sohn korrigierte mich als Grundschüler immer bei den Farbtönen, besonders bei blau – bei Nuancen werde ich schnell Farbenblind, mag aber auch die Wörter.
    Über das Leo Smith Album habe ich unterwegs auf Pitchfork gelesen, hatte aber keine Möglichkeit reinzuhören und es auch schon wieder verdrängt.

  4. Susanne Wolter, Westerland:

    Ganz Sylt wird zuhören, Michael! Naja, wenigstens unser „Starpianist“ – und der Camus Lesekreis!!! „Das Café der Existenzialisten“ ist eingetroffen – so ein Laden täte unserer Insel auch sehr gut…

  5. Michael Engelbrecht:

    PACIFICA KORAL REEF

    100 % der Einnahmen durch den Verkauf dieser Musik gehen an die Musiker. Ein fantastisches Album jenseits von New Age, und Hollywood’schen Soundschmieden! (m.e.)

    Wadada Leo Smith: Trumpet
    Henry Kaiser: Guitar
    Alex Varty: Guitar

    Recorded January 2018 by Sandor Nagyszalanczy, Jesse Nichols, Henry Kaiser
    at Wise Acres Studio, Santa Cruz, California & Fantasy Studios, Berkeley, California
    Production, mixed and mastered by Henry Kaiser

    Cover painting by Brandy Gale
    Graphic design by Sergio Vezzali

    Pacifica Koral Reef is realized from an Ankhrasmation score by Wadada Leo Smith

    Kiom Music (ASCAP)
    (c) 2021 Leo Smith
    (p) 2021 Leo Smith

    577 Records is an independent record label
    based in Brooklyn, New York
    operating since 2001

    577 Records
    Brooklyn, New York
    http://www.577records.com

  6. S.W., Sylt:

    Moin moin! Sanne sagte mir schon im Lesekreis, dass du ein Geschichtenerzähler bist, Michael! Ganz tolle Musikstunde. Richtig spannend, und drei Cds werden geordert, der Trompeter aus Israel, das Duo mit dem Joni Mitchell-Song, und mein Mann war begeistert von dem Bassisten, und seinen Mails :)

  7. Axel Hermans:

    Habe mir gleichnach der Sendung gleich diese „Korallenmusik“ bei bandcamp besorgt. Da findet sich ein sehr interessanter Text des Gitarristen uns Musikjournalisten Alex Varty. Und heute früh gönnte ich mir dieses ganze lange Stück – fabelhaft.

    Schön auch, die Erinnerung von Steve Tibbetts zu hören – entdeckt habe ich Tibetta erst mit „The Fall Of Us All“ – und durch die Klanghorizonten habe ich „Life of“ entdeckt. Völlig anders, aber was für Musik, diese beiden Cds!!!!!

    Pacifica Koral Reef erinnert mich etwas an Miles Davis mit seinen zwei Gitarristen auf den letzten beiden Alben, die für mich von ihm begeisterten, eins davon heisst Aghartha – da kann man auch so auf Reisen gehen wie hier bei Leo Smith. Eigentlich unglaublich, was er in seinem Alter noch so anstellt.

  8. Hans P.:

    Ein Lob den tollen Neuvorstellungen und Beiträgen. Und: da ich in Pasing lebe, habe ich wohl eine neue Münchner Lieblingsband entdeckt. Fazer -grosser Hörgenuss! Michael Engelbrecht, schön, dass sie zumindest noch abends zu hören sind, nach dem Abschied von den Klanghorizonten! Und ihr Nachfolger stellte Fazer vor – passt schon!!!

  9. Helge Brandt, Hamburg:

    Die Cd von Kit Downes kommt schon am 11. Februar raus, wie ich gerade bei Amazon entdeckte. Dieses andere Trio aus Finnland ist aber auch ne ganz starke Nummer, jedenfalls vom Höreindruck dieses einen Stücks. Diese Sendung höre ich mir gerne nochmal an. Grüsse aus Altona!

  10. Olaf Westfeld:

    Die Vinyl Versionen kommen zum Teil erst im Sommer raus, zumindest von Downes (Interview, Musik und Beschreibung haben Lust auf mehr gemacht), Toivanen und Cohen (beide magisch). Schöne Sendung!

  11. Martina Weber:

    Mich hat das Statement von Dieter Ilg zu Beginn gleich in die Sendung reingezogen.

    Musikalisches Highlight war für mich das Joona Toivanen Trio, und die Art, wie du, Michael, diese Musik beschrieben hast (das Filmische und hier die Stichworte Beinahe-Stillstände, Zeitlupe und Beschleunigung und ein gutes Quantum Mystery).

    Auch der poetische Text aus dem zweiten Teil, der davon handelt, sich zu lösen.

    Sehr anschaulich, wie der Musiker im Beitrag von Ingo die Zusammenarbeit mit Manfred Eicher beschrieben hat: Die eine, leicht verstimmte Klaviertaste. Und das Mikro um die Länge eines Daumens zu verschieben.

  12. Brian Whistler:

    Great stuff up there. I have to say the new Avishai Cohen album really impressed me most of all. I love the idea of “Naked Truth”.

    That simple idea, of telling one’s truth and keeping it real for every note choice is really up for me these days, both musically and in my personal life. To play only that which is necessary takes real courage and heart. And the results are powerful, especially given the ascetic aesthetic approach of simply stating the piece almost as written at times. I love that someone (was it Avishai?) said were playing as if they had nothing to prove here. And it shows – the results are stunning. This truly is the Naked truth.

  13. Brian Whistler:

    The Kit Downes trio sounds fantastic. Is this coming out soon? I’m really looking forwards to this one. Gorgeous stuff.

  14. Michael:

    (Brian got the American translation tool:, Ian, too:))

    @Brian: release in Germany, feb 11. dunno about Northern California:)

    Ian McCartney: quote from email –

    „I’d never heard Ilg before – fantastic. I especially enjoyed Hamani. Complex minimalism.“

    Hamami is the final solo bass piece of the program. Dieter Ilg‘s DEDICATION out now on ACT REC.

  15. brian Whistler:

    Didn’t hear that last piece. Will listen to it. I’ve always loved Dieter Ilg’s playing, familiar mostly because of his early work with Nguyen Le. Sometime you should check out the early Nguyen Le albums with that trio. They did one album of essentially free playing, Million Waves. Really raw and good. Also, as far as N Le’s compositions go, I still love Walking on the Tiger’s Tail. Inspired by Le’s brush with a life threatening illness, it’s a deep dive. And both Paul McCandless and Art Lande are on there. No bass player. Some superb gentle writing. But I’m aware N Le isn’t your thing. However, there is so much more to him than mere shredding as Walking clearly shows- N Le is a very good composer. (Very little shreddage on there.)

  16. Michael Engelbrecht:

    Very interesting to read all of these responses to the program. With Dieter Ilg‘s emails to my questions the whole ahow got a new line of suspense and a special framing.

    I myself was surprised by the thrills the Joona Toivanen Trio (eine Bildungslücke:)). Don‘t want to go too much into the details of the program, but add this:

    as a very young guy I had my first encounter with the then still quite young trumpet player Leo Smith, as a sideman on one my most beloved Impulse Records albums, Marion Brown‘s GEECHEE RECOLLECTIONS – still a work of endless magic, along with SWEET EARTH FLYING. If Brian doesn‘t know these ancient recordings from the glorious 70‘s, he will make a discovery worth spending time on it.

  17. Lorenz:

    Eine tolle Sendung, Das Joona Toivanen Trio hatte ich noch nie gehört. Spannende Musik, sehr toll aufgenommen mit diesen unerwarteten Soundsprenkeln. Dann Kit Downes. Seine Orgel Platte Obsidian mag ich sehr. Und nun im Piano Trio der ganz eigenen Art … ach, noch soviel Musik zu entdecken. Auch Avishai Cohen klingt wunderbar. Nach Big Vicious wieder komplett akustisch und dunkel. Die Texte und Zitate waren genau die richtigen „Kleber“ und Überleitungen für die Musikstücke und Dieter Ilgs wütende Anfangsworte haben das präparierte Bassstück bestens angekündigt.
    viele Grüße, L aus E

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