Manafonistas

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2017 1 Jul

Hier kommt er

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 3 Comments

Ich wusste von nichts, als der Mann von BFBS (es war ein Samstag und ein Vormittag, es war eine Küche und ein Kofferradio), einen Anfall guter Laune bekam und seinen Hörern mitteilte, dass es ihm „extremely well“ ginge. Er hatte von Berufs wegen gute Vibrationen über den Äther zu bringen, aber von mir aus hätte er auch ein Nörgler vor dem Herrn sein können, denn ein Lächeln, so breit und strahlend, als hätte ich es von Sophia Loren geborgt, breitete sich in meiner unteren Gesichtshälfte aus, als er aus dem heiteren Nichts „Here He Comes“ spielte, und klar war, bald würde es ein neues Songalbum von Brian Eno geben. Der Song enthielt alles, was ich von einem perfekten Lied erwartete, dazu noch meine Lieblingsgesangsstimme, und nach dem ersten Hören war Fakt, es würde sich einreihen in die Liste der Lieder für die blauen Stunden, Everblues wie „In My Life“ und „Waterloo Sunset“. 

Das zugehörige Album, BEFORE AND AFTER SCIENCE, sollte das Songalbum Numero Vier von Brian Eno den Siebziger Jahren werden, nach HERE COME THE WARM JETS, TAKING TIGER MOUNTAIN (BY STRATEGY) und ANOTHER GREEN WORLD (eigentlich nur ein halbes Songalbum). Jedes unvergleichlich, jedes ein Meisterwerk, jedes fünf Sterne.  Nun wird Brian selbst sein 70. Lebensjahr im kommenden Mai vollenden, und in wenigen Wochen liegen diese vier Platten in einem wohl sehr sorgsam durchgeführten Remastering vor, auf je vier Vinylseiten mit 45 Umdrehungen pro Minute, und dem Segen der Abbey Road Studios. (Eine ähnliche Behandlung erfuhren vor Jahren die ersten vier, und, meiner bescheidenen Meinung nach, besten Soloalben von Peter Gabriel, aus den Jahren 1977 bis 1982.)

Die CD-Remasters von 2004 waren schon so gut, dass nur Vinylliebhaber die neue Edition in Augenschein nehmen sollten. Ich werde mir vorerst eine Ausgabe aus dieser Kollektion gönnen, und herausfinden, ob vielleicht irgendein winziges Detail aus „Here He Comes“ anders in Erscheinung tritt, und sei es ein Knistern an der richtigen Stelle. Wer sich an die Deutung des Songtextes macht, landet ohnehin in einem weiten Feld, von Sehnsucht und Tod, Verwandlung und Zeitreisen. Von purem Glücksempfinden könnte sicher auch die Rede sein. „Here he comes the boy who tried to vanish to the future or the past / Is no longer here with his sad blue eyes / Here he comes he floated away and as he rose above reason / He rose above the clouds he was seven feet high (…)“

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3 Comments

  1. Joanie Rotten:

    Here she comes to vanish again in the past with her sad brown eyes: Wir haben ja doch die gleichen Lieblingslieder, nur eine Örtlichkeit, die diese Freitagabend-im-September-Stimmung ausstrahlt wie Waterloo Sunset suche ich noch immer! Da gabs mal eine kleine Insel in der Isar, hätte fast gepasst. Wir hörten „Baby come back“ von den Tremeloes. Banal, aaaaaber … passt! Irgendwie!

  2. Michael Engelbrecht:

    Yes, I remember, dear!

  3. Michael Engelbrecht:

    Before and After Science is being touted as Brian Eno’s most commercial album, and with some reason: it’s a graceful, seductively melodic work, and side one even kicks off with a neat little disco riff. But this view also confuses the issue. People who think of Eno solely in terms of the static, artsy instrumentals on David Bowie’s Heroes and Low forget, or never knew, that on Here Come the Warm Jets and Taking Tiger Mountain (By Strategy), the master of dadaist cybernetics also made some of the wittiest and most enjoyable music of our time. These records were supremely entertaining, in the best sense, and they were rock & roll. By contrast, Before and after Science is austere and restrained, an enigma in a deceptively engaging skin.

    Not that Eno isn’t the avant-garde intellectual genius everyone always says he is. But he’s also a deeply emotional artist whose music, for all its craft, often seems to emerge straight from the subconscious, his compositions suffused with a humane serenity and marvelous, clearheaded tenderness in the face of decadence. In this context, Eno’s obsession with patterns is the modern equivalent of the romantic’s craving to recapture a lost past. And this obsession is the real source of both the surreal, infectious high spirits and the almost subliminal melancholy that run in constant parallel through all his work.

    On Before and after Science, the gaiety is given a sketchy, restless treatment, and the melancholy predominates. As a result, the new LP is less immediately ingratiating than either Taking Tiger Mountain or Here Come the Warm Jets. Still, the execution here is close to flawless, and despite Eno’s eclecticism. the disparate styles he employs connect brilliantly. At first, the pulsating drive of „Backwater“ seems totally at odds with the resigned lyricism of „Julie With…“ or „Spider and I,“ but it soon becomes clear that drive and lyricism are only complementary variables, organized by the album’s circular structure.

    Like all of Eno’s records, Before and after Science is concerned with journeys that have no destination and end only in pauses. Traditional pastoral images of river and sky are the LP’s central verbal motifs; when cued to the electronic instrumentation and to Eno’s shifting, kinetic sense of rhythm, these images take on a powerful, futuristic concreteness. The classical irony, „You can never step in the same river twice,“ is the album’s real epigraph in more ways than one.

    Brian Eno’s position is ambiguous almost by definition: a perfect child of science, he uses its rationalism to celebrate mystery. For him, technology is not bloodless machinery, but a wondrous instrument of delight. This delight, however muted, is still what makes Before and after Science linger so vividly in the mind. One title here may crystallize the paradox: „Energy Fools the Magician.“ That seems to say it all — until you realize it says just as much the other way around.

    TONY CARSON, 1978, Rolling Stone


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