Viele von uns kennen die deutsche Fassung von Hitchcocks Film „Über den Dächern von Nizza“. Nun war es ein grosses Vergnügen für mich, den Film mit den Originalstimmen zu hören, und das macht einen Unterschied. Ich habe gemerkt, wie manche Filme, die man früher sah, über Jahrzehnte ihren Zauber verloren haben, andere wiederum ein zweites, drittes, viertes Sehen heil überstanden. Wenn auch die Faszination des ersten Sehens nie mehr erreicht wurde, ist es immer noch eine Freude, manchen „Dauerbrennern“ der eigenen Filmgeschichte wieder zu begegnen. Ich empfehle also diesen Hitchcock-Film aus der Mitte des letzten Jahrhunderts. Auch die deutsche Fassung, selbst diese Synchronstimmen sind einem damals ein wenig ans Herz gewachsen. Peter Bradshow bringt einiges auf den Punkt in seiner pointierten Analyse … (me)
Hitchcock’s superbly insouciant crime caper from 1955 must surely be one of the last movies in which the American super-rich are indulged so extravagantly and adoringly – the kind of people who stub their cigarettes out in fried eggs.
The south of France is resplendent in all its cynicism and discretion. Diamonds are what the movie worships amid the sapphire-blue of the Mediterranean and cloudless skies; Hitchcock wittily begins by disrupting those tourist images with a scream of horror from a woman whose valuables have been swiped.
Cary Grant is John Robie, the reformed cat burglar living quietly on the Côte d’Azur, under suspicion for carrying out a spate of daring jewel thefts in Nice and Cannes. He can only clear his name by collaring the real culprit – and while on this person’s trail, he encounters the beautiful heiress Francie: the stunningly ice-blond Grace Kelly, pampered, bored and turned on by John’s reputation.
Her own jewels are glittering symbols of sexual unavailability, and there is something almost outrageously metaphorical in their verbal fencing in her suite at the Carlton hotel, as the fireworks explode outside. Francie finds something inauthentic in Robie: „like an American in an English movie“. Well, yes, perhaps. But Grant’s debonair and oddly unlocatable mid-Atlantic identity is absolutely right for the part.