Jan P. Dennis: Magico (and to a slightly lesser extent the companion disc Folk Songs, containing the same personnel) is certainly a hight point in the history of jazz. When Manfried Eicher got Haden, Gismonti, and Garbarek in the studio at the end of the seventies to perform their trio magic, something special, something probably completely unanticipated, happened: haunting, elegiac, ravishingly beautiful songs in the context of lilting collective improvisation. Garbarek with his keening, Nordic sax; Haden with his rock-solid Midwestern American bass; Gismonti with his dancing, mercurial Brazilian guitar and piano: three distinct voices blending and interweaving mysteriously, magically.
MAGICO hiess die eine Langspielplatte, die das Trio schuf, FOLK SONGS die andere. Damals konnte der Produzent Manfred Eicher kaum irren, wenn er seine Musiker in immer neuen Kombinationen anregte, luftige und intime Musik zu gestalten. Fast jede Platte geriet im „hot spot“ der ECM-Ästhetik (die von früh an weit gefächert war) unter Meilenstein-Verdacht. Speziell MAGICO wurde von der Kritik gefeiert: das Trio schien unmittelbar einen Draht zueinander zu finden, obwohl jeder eine sehr eigene kulturelle Historie mitbrachte: die Cover waren für ECM-Verhältnisse ungeheuer farbenfroh, das Cover von MAGICO würde ich mir jederzeit in Grossformat an die Wand hängen. Es ist alles andere als eine Enttäuschung, ins Archiv zu greifen, und diese so hochkonzentriert wie entspannt dargebotene Melange aus Jazz, Folk und undefinierbaren Zwischenräumen ans (am besten allerdings gedämpfte) Tageslicht zu befördern. Am 5. Oktober, habe ich zufällig bei Amazon / jpc gesehen, erscheint nun eine Doppel-CD des Trios: MAGICO – CARTA DE AMOR. Die Gruppenfotos zeigen diese Musiker in jungen Jahren, und, da die Spielzeiten der damals im Studio aufgenommenen und nun wieder dargebotenen Stücke – es scheinen auch unbekannte Kompositionen dabei zu sein – unterschiedlich sind, bleibt nur die Schlussfolgerung: ein Live-Dokument aus alter Zeit! Wir sind gespannt. Denn was da so manchmal unverhofft aus dunklen Kellern auftaucht, ist schon, wie jüngst im Fall von SLEEPER mit Jarrett/Garbarek/Christensen/Danielsson, verblüffend, ja, sensationell.
P.S.: A fascinating set from three strong and contrasting musical personalities: Norwegian saxophonist, Brazilian guitarist-pianist, and US bassist making purposeful and creative music together on this previously unreleased live recording. Carta de Amor documents music captured at Munichs Amerika Haus in April, 1981. Two years on from the much-loved albums Magico and Folk Songs, the trios improvisational empathy and sensibilities were further honed by experiences as a touring group. Repertoire includes five pieces from Gismontis pen, with the title track heard in two variations, opening and closing this enthralling double album. Also heard here are Garbareks folk song arrangements and an extended, freewheeling version of his composition Spor. Charlie Haden brings in La Pasionaria, from the repertoire of the Liberation Music Orchestra and All That Is Beautiful, not previously documented on disc. Recorded by Manfred Eicher and Martin Wieland in 1981, mixed from original analog tapes by Eicher and Jan Erik Kongshaug in 24 bit/96 kHz in 2012.