Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

  

Sonar with David Torn: Vortex / Steve Tibbetts: Life Of / Jon Hassell: Listening To Pictures

 


 
 
 
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Der karmesinfarbene König rutschte etwas auf seinem Thron zu Seite und neigte sich leicht nach vorne, weil es sich in dieser Lage besser wiederkäuen ließ. Fast teilnahmslos starrte er dabei in die Ferne, die zeitlich ziemlich weit hinter ihm zu liegen schien. Dabei erinnerte er in tragischer Weise an König Theoderich aus dem Herrn der Ringe, als er sich unter dem zersetzenden Einfluß des finsteren Schlangenzunge befand. Wahrscheinlich zog er gerade den Inhalt seines 7. Magens nach oben und fand sonderbarerweise im Schalen immer noch etwas Geschmack daran. Draußen, an den Mauern spielten drei Trommler. Das gefiel ihm und drinnen versuchte gerade ein blasser Barde mit seinem farblosen Gesang ihm das Wiederkäuen zu verschönern. Eine wahrhaft tragische Entwicklung – Fists down!

Polymetrische minimal Grooves sind eines der besten Mittel, um einen musikalischen Strom zu einem Wirbel werden zu lassen. Zu einem Sog, fast einem Mahlstrom. Diesen Weg verfolgt die Schweizer Gruppe Sonar um den Gitarristen Stephen Thelen bereits seit einigen Jahren. Mit tritonal gestimmten Gitarren, einer Menge neuer Ideen und komplexen Rhythmen machten sie sich auf die Suche nach einem Produzenten für ihre Ideen und kamen so über Henry Kaiser an David Torn, mit dem sich sofort ein energetisches Bündnis entwickelte, bei dem die grüne Fee wohl auch ausgiebigstens Pate stand.

Mit „Part 44“, einem kaum wiederzuerkennenden Don Li-Cover beginnt die Eskalation gleich von Anfang an. Das hört sich frisch an, wie King Crimson zu seinen besten Zeiten, bis der minimalistische Vortrieb durch David Torns Einsatz einen heftigen Energieschub erhält. Und schon hebt das Ganze in deutlicher Rotverschiebung („Red Shift“) ab, zerlegt sich in „Waves and Particles“, türmt sich auf zum „Monolith“, treibt voran und in den großen Wirbel „Vortex“ hinein, um schließlich mit klarem Blick mitten ins Gesicht („Lookface!“) zu enden. Ja, schau mir in die Augen, alter König, wirf den alten Ranz fort und besinne dich deiner Kreativität, wenn du dies vielleicht hören solltest! Klingt vielleicht ein bisschen so, als ob man Nik Bärtsch, der kürzlich mit Awase wieder ein wunderbares Album veröffentlicht hat, ein paar E-Gitarren in die Hand gedrückt hätte und gebeten, ein paar alte King Crimson-Klassiker durch den Fleischwolf zu verwirbeln. Frisch, hypnotisch, eskalativ.

 
Uli Koch

 
 
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The favourite guitarists? It’s not a discovery often made, no matter how much guitar music hits your ears. Neil Young, wizard – electric. Ralph Towner, wizard – acoustic. Yes. And when I heard Steve Tibbetts for the first time, it was a revelation: Northern Song (1981) followed by Safe Journey (1984). All those singular albums, among them Big Map Idea (1989) and The Fall Of Us All (1994). 

I’ve been returning ever since. Always returning.

Tibbetts‘ albums only appear sporadically. You wait in anticipation for the next one. Some very interesting side projects pop up on other labels along the way, while in the meantime ECM always offer a kind of constant companionship. (It’s worth noting here that Northern Song was the only album produced by Manfred Eicher – no introduction necessary.)

A unique sound-world created from St. Paul, Minnesota. A guitar sound you recognise after seconds, never formula. The thrill comes from just listening, and letting  go. And now, LIFE OF. Steve Tibbetts, Marc Anderson, Michelle Kinney, the inner circle. What made me quite so addicted to this music? Honestly I’ll never really know. This confession of not-knowing puts a bigger smile on my face than evocative pictures of distant worlds.

 
Michael Engelbrecht
 
 
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By the time even the most revolutionary musicians reach their ninth decade, few are any longer making edgy work. All too often, conservatism has kicked in or, if not that, a younger generation has come along and moved the goal posts. But on Listening To Pictures (Pentimento Volume One), Jon Hassell, the creator of fourth-world music in the 1970s and other innovations since, is as venturesome as ever.

Listening To Pictures is Hassell’s first new release since Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street (ECM, 2009). It is as out there as anything he has previously recorded, including Vernal Equinox (Lovely, 1978), on which he unveiled fourth-world music, or Fourth World Vol. 1: Possible Musics (Editions EG, 1980) and Dream Theory In Malaya: Fourth World Volume Two (Editions EG, 1981), on which he gave the movement a name (and yes, it was Hassell who came up with the term, not his Editions EG collaborator, Brian Eno).

Much has changed in Hassell’s music in the last four decades. The „exotic“ cultural focus of the early albums has been replaced by a more syncretic approach in which the idea of „otherness“ has become irrelevant. Above all, advances in recording technology have enabled more sophisticated sonics. Hassell calls the process behind the creation of his new album „pentimento.“ Fragments of performance are sampled and manipulated into startlingly unexpected forms. Shape-shifting is what Hassell has always done, of course, but on Listening To Pictures he has taken the practice to a new level.

„Pentimento [an Italian word which literally means ‚repentance‘] is the reappearance in a painting of earlier images, forms or strokes that have been changed and used as elements in a final composition,“ Hassell says in his sleeve note. „I started seeing (or was that hearing?) the music we were working on in the studio in terms of that definition. Seeing it in terms of a painting with layers and touch-ups and start-overs with new layers that get erased in places that let the underlying pattern come to the top and be seen (or heard).“ The „we“ in that statement refers to Hassell’s collaborators Rick Cox, Jon Von Seegem and Hugh Marsh. „They are all gifted musical alchemists,“ Hassell says, „whose contributions are so intricately interwoven into the textures that mention of their instrument only hints at the extent of their actual presence at any moment in the music.“

Listening To Pictures is 40 minutes of nuanced, shimmering impressionism, understated yet—if it rings your bell—intensely powerful. Its release marks the launch of Hassell’s own label, Ndeya. This will be a platform for new work as well as selected archival releases, including reissues and first editions of previously unreleased music. Expect more surprises.

 
Chris May, allaboutjazz

 


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