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Brian Eno: Foreverandevernomore

Not forgetting all things lost in the fire of our lives (as far as we can remember). Sometimes, from a distance, everything (losses first, and hands still to hold) falls into place.  An hour of true vibrations! No catchy songs, no singalongs, no fairytale searches of parallel worlds, no hooks, no future evergreens, oh, hold on, in their own peculiar way these songs which could be coined as modern day lamentations, a collection of future „everblues“ at least, striking quite a special, different note, corner in Brian Eno‘s song life. The album is haunting, uncanny, ethereal, anti-nostalgic, lost in space, and, simply said, beautiful in a dark way. (me)

 

video

 

My voice has changed: it’s lowered, it’s become a different personality I can sing from. I don’t want to sing like a teenager; it can be melancholic, a bit regretful. As for writing songs again? It’s more landscapes, but this time with humans in them. I like creating worlds – that’s what I do as an artist – creating sonic worlds. Now after quite a long absence of humans in those worlds, I have tried putting one in and seeing how they feel in the world I’ve made.”

 

„In der kurzen Zeitspanne einer Pandemie scheint Brian den eskapistischen Tendenzen von Mixing Colours abgeschworen zu haben, seine Agenda ist jetzt nicht nur dringlicher, sondern auch realitätsbezogener. Das ist nicht ohne Präzedenzfall: Das 2005er Album Another Day On Earth befasste sich mit dem Terrorismus und das 2016er Album The Ship mit dem Krieg, und mit ihrer Betonung des Gesangs sind diese Alben wohl auch die offensichtlichsten musikalischen Vorläufer dieses neuen Werks. Aber der Mann, der manchmal als Brain One bekannt ist, hat nun, wenn auch vielleicht widerwillig, akzeptiert, dass ein mitfühlender, intimer, weniger zerebraler Ansatz vielleicht effektiver ist, um die düsteren Verzweigungen der Klimakatastrophe zu vermitteln, die viele von uns, einige absichtlich, zu vergessen scheinen.“ 

 

Wyndham Wallace, Uncut November 2022, album of the month review (FOREVERANDEVERNOMORE erscheint am 14. Oktober)  

 

Kurze Anmerkung zu dem Zitat der Besprechung: Eskapismus hat meist einen negativen Beigeschmack, ist aber hier anders gemeint: Mixing Colours wirkte wie ein beseelter Tranquilizer in der ersten Horrorzeit der Pandemie. Und, es lohnt sich auf jeden Fall, im Vorfeld der Veröffentlichung zu den beiden Alben „The Ship“ und „Another Day On Earth“ zurückzukehren. Man könnte „Foreverandevernomore“ für den dritten Teil einer Trilogie halten. (me)

 

 

 


There were birds above

They sang it the whole day through

And the sky revolved a pink to golden blue

All the roads through time

Weave the world’s long rhyme

Let it all unravel in a sea of pearls and swine

 

There were bells above

That rang the whole day through

And the sky was shot with light and hazy blue

Early days of winter sun

All the days turned into one

All the sirens beckoning the crew

 

There were horns as loud as war that tore apart the sky

There were storms and floods of blood a human high

Never mind my love, let’s wait for the dove

Fly back to tell us there’s a haven showing night

There were those who ran away,

There were those who had to stay

In the end, they all went the same way


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