Manafonistas

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Jason Molina: Eight Gates

 

 

 

 

Wann hören wir solcher Musik aufmerksam zu, über der dunkle Schatten schweben wie nichts Gutes?  Verkraften wir „Die Winterreise“ besser, weil wir uns im Wohlbehagen eines kanonisierten Raums bewegen, der schon viel mehr Staub angesetzt hat als wir selbst? Und, fast keine Überraschung, mehr das Zeichen eines existenziellen Ur-Sounds: manchmal klingen in diesen „acht Pforten“ Sphären  der späten Talk Talk an. Dass hinterher fast nur noch Schweigen kam, lag nah. Und erzählt Jason nicht selbst einmal, hier, inmitten all der vollendeten Fragmente, dass ein Sänger schon dann zu den Siegern zähle, wenn er bis zum Ende eines Liedes am Leben bleibe.

 

„Take “Old Worry”, the album’s wounded heart. After a sharp introductory strum of his acoustic guitar, which sounds like a sad fanfare, Molina sings an aching blues as cello and organ commiserate. “Old worry, nearer to emptiness,” Molina sings. “What once was once your true name now is lost.” More than half the song is given over to him singing the title balefully, his voice like a coyote’s cry. He makes it easy to reach for poetic language to describe his music, partly because he trafficked in such imagery himself, but the effects of addiction hardly reveal themselves in his performances. As “Old Worry” ends, Molina sings that title over and over again, each time letting the syllables trail off in subtly different directions. The effect is mesmerising: the sound of an artist fixing your gaze and not letting you break eye contact.“

 

Michael Engelbrecht & Stephan Deusner


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