Manafonistas

on life, music etc beyond mainstream

2019 12 Okt

I Want You (She‘s So Heavy)

von: Michael Engelbrecht Filed under: Blog | TB | 2 Comments

ON THE MORNING OF AUGUST 8, 1969, THE FOUR Beatles spent 10 minutes walking in both directions across the zebra crossing on Abbey Road. Just enough time for photographer Iain Macmillan to take six shots of the group, three one way, and three the other. After the final frame, they headed directly whence they had come: Studio 2 at EMI Studios, to try to finish a song they had started almost six months earlier by recording 35 takes in one 10-hour overnight session at Trident. I Want You (She’s So Heavy) was the first song The Beatles began on their Abbey Road quest, and upon final completion on August 20 it would be the last song that George Harrison, John Lennon, Paul McCartney and Ringo Starr ever recorded together. Clearly, something in the way it moved would not let them be.

The Beatles kept coming back to I Want You (She’s So Heavy) in spite of the turbulence that whirled among and around them during this period. And it definitely was all four Beatles (plus keyboardist Billy Preston) who found the song compelling, albeit for different reasons. John Lennon, its author, was driven by his sexual fixation on Yoko Ono – whom he married shortly before recording began and had bedded down in EMI Studio 2; this was him letting it all hang out. Key aspects of Lennon’s performance, notably his mantric guitar riff and the way his vocals surge from falsetto pleas to animal moans, prefigure his primal therapy of a year later, mapping his violent emotional outbursts.

While not personally invested to the same visceral degree, the others were clearly fascinated by what John had delivered them. Starr got to swing jazzily in the verses and bludgeon the “she’s so heavy” section on its upward spiral towards oblivion. Harrison brought the noise, in the unwieldy futuristic shape of his newly purchased Moog synthesizer, which bedrocks the song’s simulation of the mania in Lennon’s head (or his desire to have the song obliterated by noise). McCartney was so enthused that he breaks out his most outlandish bass runs, surpassing even his performance on Come Together. Such was the mutually combative work ethic that drove the pair to the highest highs right to the end.

The end of I Want You (She’s So Heavy) was a moot point. The taped performance would have run out at 8:04, where the original edited take ended, without conclusion. So producer George Martin and engineer Geoff Emerick had anticipated a fade. Lennon’s decision to literally cut the tape at 7:37 has a lasting shock value apt for a song which represents The Beatles at their most literal yet also opaque.

Its weight is a given: that repetitive arpeggiated riff, that Lennon and Harrison devoted so much time to maxing out, would be echoed two decades later in the D-tuned component of grunge. At their emotionally wracked 1995 Reading Festival appearance, Soundgarden encored with a version that lasted 10 minutes. Yet for the real heavy heavy sound, The Beatles’ original belongs to infinity.

 

(written by Keith Cameron)

 

 

Ich war natürlich, so unfassbar jung, keinesfalls zu alt für diesen Scheiss, aber ich hatte die Schallplatte weder als Teenager noch später in meinem Besitz. Von Anfang kannte ich natürlich das Cover, und wer lange genug sucht, kann bei youtube das Filmchen finden, in dem ich auf jenem Zebrastreifen einen dreifachen Handstandüberschlag mache (an die Beatles erinnert da nur, neben dem Ort, dass ich den berühmtesten Fussgängerüberweg Europas, wie einst Paul, nacktfüssig überquerte). Dass ich die Scheibe nie besass, lässt sich einfach erklären. Nachdem ich Monate lang  mit Sgt. Pepper auf dem Plattenteller verbracht hatte, fand ich irgendwann zu dem „blauen“ und „roten“ Album – grossartige Zusammenstellungen unendlicher Beatles-Hits. Irgendwie reichte mir das, und das reicht ja auch, wenn man blutjung vom ersten Kuss zehrt (das schönste Mädchen von La-Tour-de-Peilz, der Name des Städtchens klingt heute noch nach), und von den Beatles in einer Achterbahnfahrt durch ganze Welten geschleust wird, mit kosmischen Love Songs, der Ur-Suppe der Rockmusik, und Ahnungen einer unbekannten Zukunft. Es dauert halt manchmal, bis man zu magischen Trüffeln und russischen Artischocken kommt. Ich bin kein Frauenversteher, aber ich verstehe Menschen, die Brahms hören, und biete ihnen professionelle Hilfe an. Ich verstehe auch Menschen, die zu den Spätgeborenen zählen (wie Uli oder Martina), und die Beatles als etwas wahrnehmen, dass besonders die Älteren in Verzückung versetzt. Wie soll man auch zu einer Musik finden, deren Zugänge weitestgehend versperrt sind von Rührseligkeit – und dem nie verrauchten Zorn nörgelndet Ex-Hippies, die heute noch, vollgedröhnt oder subdepressiv, Yoko Ono für das Ende der Beatles und ihrer eigenen Jugend verantwortlich machen!?  Tatsächlich habe ich „Abbey Road“ zum allerersten Mal vollständig gehört, von vorne bis hinten, rauf und runter, als mir vor Wochen die von Brian Whistler so wunderbar beschriebene „anniversary edition“ vom Postboten ins Haus geliefert wurde. Ich bin diesem Album nun so verfallen wie einst „Sgt. Pepper“, und später, ein Wintersemester lang, einer Doppel-Kassette des „Weissen Albums“. Womit ich nur sagen möchte, dass es nie zu spät ist, sich in den Sog dieses letzten Werkes der Beatles zu begeben: man kann von diesem Album ohne Rührseligkeit, ohne pädagogische Klimmzüge, wie von einem Hammer auf die Zwölf, umgehauen werden. Einfach so. Mit Nachbeben und allem Drum und Dran. Wenn es nicht dummerweise einfach plötzlich aufhört, sehr geehrte Damen und Herren (lassen wir das mit dem Bardo mal erkenntnistheoretisch offen, liebe Laurie!), kann sich das Leben zu jeder Zeit auf seltsamste Weise verwandeln, über Nacht, zwischen den Tagen, inmitten des herrlichsten Gedröhne und Gestöhne von „I Want You (She‘s So Heavy)“. 

This entry was posted on Samstag, 12. Oktober 2019 and is filed under "Blog". You can follow any responses to this entry with RSS 2.0. You can leave a response here. Pinging is currently not allowed.

2 Comments

  1. Rosato:

    Carla Bley – Two banana

  2. Rosato:

    Variations on the Bass Riff of „She’s So Heavy“

Leave a comment

XHTML allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Mit dem Absenden akzeptiere ich die Übermittlung und Speicherung der Angaben, wie unter Datenschutz erläutert.


Manafonistas | Impressum | Kontakt | Datenschutz